Onze visie
GO! methodeschool WonderZoeker focust op een unieke benadering van onderwijs, waarbij de kern ligt in de ontwikkeling van het individu binnen een gemeenschap. De visie omarmt een brede, holistische kijk op leren, gericht op zowel academische vaardigheden als persoonlijke ontwikkeling, met speciale nadruk op duurzaamheid en sociaal bewustzijn. Het curriculum is ontworpen om leerlingen uit te dagen en te ondersteunen in hun natuurlijke nieuwsgierigheid en leergierigheid, door middel van ervaringsgericht onderwijs, projectmatig leren en een sterke verbinding met de natuurlijke wereld. De school streeft ernaar een veilige, inclusieve en stimulerende omgeving te bieden waar elke leerling de ruimte krijgt om te groeien, te exploreren en zijn of haar potentieel volledig te benutten. Ouderbetrokkenheid en gemeenschapsintegratie spelen een cruciale rol in het bereiken van deze doelen, waardoor een stevig fundament wordt gelegd voor levenslang leren en maatschappelijke betrokkenheid.
Samen leren vol zin
We bouwen elke dag aan een krachtig leef- en leerklimaat voor onze leerlingen. Samen met de ouders geven we het leefklimaat vorm. Bij het vormen van een krachtig leerklimaat zien we ouders als co-experten bij de ontwikkeling van hun eigen kind. Onze school benadrukt het belang van samen leren, met enthousiasme. Dit wordt bereikt door een benadering waarbij plezier in leren centraal staat, en waar leerlingen worden aangemoedigd om samen te werken en van elkaar te leren in een positieve en ondersteunende omgeving.
Groen en duurzaam
We leren in en van de natuur. We trekken hierbij de kaart van duurzaamheid. Niet enkel binnen het ecologische en economische leven, maar ook in alle aspecten van het leven: in de vorm van zorg voor sociale relaties, zelfzorg en de ontwikkeling van duurzame kennis en vaardigheden. We beseffen dat we deel van het probleem zijn en we hebben besloten een deel van de oplossing te worden. Duurzaamheid en respect voor het milieu zijn essentiële waarden voor onze school. We streven ernaar om leerlingen op te voeden met een bewustzijn van en respect voor onze planeet, wat zich niet alleen uit in het curriculum, maar ook in de dagelijkse praktijk en het schoolbeleid.
Eigen kracht
We vertrekken vanuit het natuurlijk leerproces van het kind en hanteren hierbij een participatieve en ervaringsgerichte benadering. De leerinhouden, vaardigheden en attitudinale vorming en worden gezien in een rijke, ruime context met mogelijkheid tot zelfinitiatief en expressie en dit zonder de verschillen tussen de kinderen uit het oog te verliezen. De ontwikkeling van de individuele sterktes van elke leerling is een kernambitie. De school wil dat alle leerlingen hun eigen talenten en capaciteiten kunnen ontdekken, ontwikkelen en waarderen, en dat ze worden gestimuleerd om initiatief te nemen en zelfvertrouwen op te bouwen.
Onderzoekend in de wereld
Kinderen stellen zich voortdurend vragen en zijn van nature geïnteresseerd in wat er in de wereld gebeurt. We gaan in op de interesse en nieuwsgierigheid van de kinderen door hen zelf op onderzoek te laten gaan. Door kinderen onderzoekend te laten leren, doen ze niet alleen kennis op, maar ervaren ze ook succes. Curiositeit en het verlangen om meer te leren over de wereld om ons heen is een cruciale houding die onze school wil cultiveren. Dit omvat het aanmoedigen van een onderzoekende houding, waarbij leerlingen gestimuleerd worden om vragen te stellen en actief op zoek te gaan naar kennis.